Düsseldorf - stáž ve společnosti Henkel

Díky programu Erasmus - pracovní stáž jsem měl možnost vyjet mimo ČR a pracovat v zahraničí. Na rozdíl od studijního pobytu si pracovní stáž zařizuje student zcela sám (zaměstnavatel, ubytování, stravu atd.)

Proč zrovna Německo a proč zrovna Düsseldorf?
Zaprvé, chtěl jsem se zlepšit v němčině a  zadruhé jsem chtěl pracovat ve světové firmě, v mezinárodním prostředí, vidět, jak to chodí v nadnárodní korporaci a zažít německou pracovní morálku známou přesností a kvalitním managementem. Přiznám se, ambice jsem měl velké. Proto jsem také začal s hledáním brzo (březen, duben). Chtěným oborem byl marketing, management. A Düsseldorf proto, že Headquarters firmy Henkel sídlí právě zde.
Btw. Düsseldorf má zhruba 3/4 milionu obyvatel.

Jak jsem tedy začal?
Nejdříve jsem se zkoušel dostat do automobilových koncernů - VW, AUDI, BMW, Porsche, protože miluju německé auta. Bohužel v těchto firmách je vyžadováno mluvit plynule alespoň německy a anglicky (C1) , mít minimálně dva roky zkušeností z oboru, mít doporučení, dobrý prospěch a další požadavky.

Ve stejnou dobu jsem hledal práci v stejně velkých, neméně známých firmách nad (500 zaměstnanců) jako SIEMENS AG, ZDF, HENKEL, Deutsche Bank. Ozvali se mi z Henkelu, což je jedna z největších a nejznámějších firem v Německu. Po asi tříkolovém výběrku a dvou hodinových pohovorech v angličtině mně bylo oznámeno, že jsem přijat na tříměsíční stáž na oddělení mezinárodního marketingu v Headquarters firmy Henkel v Düsseldorfu. Byl jsem radostí bez sebe!
Začala ale mnohatýdenní šrumec kolem administrativy jak na PEF, tak s Henklem. U praktické stáži si vše vyřizuješ sám. Musí se ale nechat, že Henkel vyřizoval vše opravdu velmi rychle, jasně a zřetelně. Nikdy nebyl problém mi něco vysvětlit, dotázat se. Vždy mi ihned odpověděli přesně na to , co se ptám. Podepisoval jsem kvanta papírů (smlouva, pojištění v práci, zdravotní pojištění, různá prohlášení, papíry od školy...). Vše jsem pak posílal doporučeně poštou.

Ubytování, cesta
Ihned po přijetí, vlastně už během procesu, jsem pokukoval po ubytování. Německo není úplně levná země co se týče ubytování. Zkoušel jsem hledat jak priváty, tak koleje a WG (wohngemeinschaft). Priváty se pohybují kolem 350 Euro a výš za měsíc  + většinou se platí kauce ve výši 3 nájmů. To by byl pro mne celkem problém, jelikož to je na jednu stranu dost peněz a na druhou stáž byla jen na tři měsíce). Měl jsem obrovské štěstí. Sehnal jsem poslední místo na krásných kolejích jen 6 stanic tramvají od Henkelu za slušné peníze. Navíc jsem byl v pokoji úplně sám, koupelna s WC na pokoji, pouze kuchyňka sdílená. Hned vedle kolejí obrovský park (asi tak 10x větší než Lužánky - nepřeháním). Chodíval jsem tam běhávat, hodili jsme tam s kolegy na picknick, nebo jen tak lehnout na trávu.





Vlastní shcránka

Kuchyňka
Jelikož jsem byl informován, že na kolejích není peřina, polštář, varná konvice, rozhodl se vzít na 3 měsíce do Düsseldorfu auto. Cesta byla náročná, bez mála 12 hodin v kuse na cestě (950 km).


Denně jsem pěkně parkoval ve stínu


První dny, areál, prostředí
Na první dny nikdy nezapomenu. Tolik údivů a překvapení (v tom nejlepším slova smyslu) jsem ve nepředpokládal. Hned první den, když jsem byl nervozní, nespal jsem ve vlastním (ale v couchsurfingu), mě mile uvítali na hlavní recepci. Všichni bez problému mluvili krásně anglicky, ohlásili mému šéfovi, navigovali ke správné budově popřáli úspěšný start na stáži. Stál jsem v němém úžasu. Už při vstupu jsem viděl, že areál Henkelu je obrovský, ale to jsem zatím neviděl skoro nic.

Celkově práce byla náročná, a to hlavně na požadavky, efektivnost a pracovní dobu. Vždy se očekávalo od stážistů něco nad rámec. Můj šéf byl Američan, typický rázný manažer, plat 10.000 Euro. Moje práce byla spolupráce na řízení mezinárodních marketingových aktivit (launch nových produktů zahrnující kampaně, řízení nákladů, výběr dodavatelů, logistika), dále řízení stávajících produktů - denně v kontaktu s lokálním marketingovým týmem, s Koreí, Švédskem, Amerikou, Španělskem, Slovenskem,  Austrálií. Přesně jsem byl na oddělení Air Care.
Moc se mi líbil styl, jakým byla stáž řízena a jakou jsem měl zodpovědnost. Měl jsem zadán úkol, který jsem musel v určitém čase stihnout. Od mého úkolu se pak odvíjela práce celého týmu. Pokud něco pokazím na začátku, táhne se to a brzdí to proces celého týmu. Tohle když poprvé slyšíte, tak si uvědomíte, že to je bráno opravdu vážně. Ještě aby ne, když se tam točí miliardy (doslova).
Dostával jsem jak menší úkoly (zpracuj prezentaci, zjisti od lokálních units prodeje v jednotlivých zemích apod, tak časově dlouhé a náročné projekty (udělej návrh na zlepšení marketingu u jednoho produktu, navrhni strategii nové produktové řady na rok 2018).

Každý týden ve středu jsme měli face-to-face meetingy s mým šéfem. Probíraly se projekty a úkoly, diskutovalo se o možnostech a dalších krocích, rozdělovali se úkoly. V druhé části jsme mluvili o pracovních podmínkách, kolektivu, administrativě. Vždy si na mě psal hodnocení (závěrečné hodnocení bylo na 10 A4, rozebral mě na lego součástky), kdy popsal každou moji vlastnost, slabé a silné stránky, úspěchy a faily, rezervy, potenciál).
Každé pondělí jedna až dvě porady s ostatními týmy (local marketing, digital marketing, financial and legal department...). Vše mělo jasný řád a posloupnost. Všichni uměli minimálně dva jazyky. Na konci porad každý věděl, jaký má úkol a co a do kdy má udělat.

Co se mi moc líbilo, byl dress code. Chlapi každý den v obleku, dámy sukně, šaty, halenky, podpatky. Pouze pátky byly "casual". Takhle to bylo ale jen u nás (což byl pro mne ráj :D). Byli jsme v centrále, v té nejmodernější budově v celém areálu, kde sídlily všechna důležité oddělení - finance, marketing, CEO, Controlling, Executive management, treasury, corporate law apod. Jinde to měli volnější (džíny, košile).



V modernější budově jsem asi ještě nebyl. Nebudu nic popisovat, fotky mluví za vše.
Centrála

Centrála







Na každém patře bylo jedno či více oddělení, která spolu spolupracují. Layout byl řešen formou open office. Měl jsem vlastní velký stůl, PC, telefon, šuflata. Káva zdarma, velká lednička na patře. Kolem mě další stážisty. Strašně inteligentní a super lidi - Pákistán, Itálie, Srí Lanka, Taiwan, USA, Mexiko, Německo, Kazachstán. Všichni jsme se rychle skamarádili, chodili spolu na obědy a po práci na pivo. Celkově kolektiv v Henkelu neskutečný, nehledě na pozici, příjem, národnost. Ty lidi tvoří tu firmu! Navzájem jsme se motivovali, doplňovali. Žádná závist, žádná škodolibost, nepřejícnost. Nevadí vám pak vůbec tolik a dlouho makat, když máte kolem sebe takové stážisty a manažery! Navíc když jste slušně placeni!

Stážisté na oddělení mezinárodního marketingu







Asi nejtěžší ze začátku si bylo kromě množství práce a stresu také zvyknout na pracovní dobu. Denně jsem byl v práci od 9.00 do 18.00 - pátky nevyjímaje. Myslím, že pouze párkrát jsem šel domů o půl šesté. Každý měsíc jsem měl desítky hodin přesčas (neplacené). Naštěstí ale, což byla paráda, jsem měl nárok na (teď nevím přesně) 7 nebo 10 dní dolovenou!!! Tak jsem to využil na cestování a taky, abych se mohl vrátit do ČR dříve (začínal semestr).

Jedna z nejdůležitějších věcí je pro mne jídlo! A to zde bylo zajištěno neskutečným způsobem! Z platu se ztrhla paušální částka 70 Euro/měsíc (=3,5 Eura za jídlo). Vše formou švédských stolů. Dlouhé řady velkých mís a plechů se vším, co hrdlo ráčí (doslova!). Samostatná řada jen na maso (3-5 druhů mas, různě upravených, s omáčkama, dresingama, řada na přílohy, řada na zeleninu a ovoce (od rajčat a okurek, přes kukuřici, pažitku,  ananas po avokádo, výhonky a druhy, co jsem v životě neviděl), dezerty, pití (i odšťavňovač na pomeranče). Kdo si nechtěl nabírat, bylo na výběr z 5 denních menu. V ceně (3,5 Eura) bylo 350 gramů. Nad limit se doplácelo (vždy max do 1 Eura). Jídelen bylo několik po celém areálu. Každá  mala kapacitu stovek lidí. Interiér designově krásně řešený v jejich barvách, pohodlné židle, dostatek místa, dostatek květin, čisto, příjemná atmosféra. Člověk se tam fakt cítil respektovaný a chtěný! Pauza na oběd hodinu až hodinu a půl. Nikdo vás nekontroloval, zda máte o pět minut překročeno, nikdo vás nikam nehonil. A protože bylo léto a teploty kolem 30 stupňů, kupovali jsme si často zmrzlinu s čerstvými jahodami, borůvkami....Mnohokrát zbyl i čas na stolní fotbálek, o který byl vždy velký zájem!

Mimo pracovní stránku jsem využil "interns events". Organizaci měli na starost holky z HR department a musím říct, že se o nás luxusně postarali. Od začátku mého pobytu až po samotný konec byly stále na programu nějaké aktivity. Každý pátek tzv. Intern lunches, kdy spolu obědvají internisti napříč všemi departmenty (finance, chemie, marketing, IT, Law, Supply chain a desítky dalších). Byla to paráda poznat nejen tolik inteligentních lidí z celého světa, ale dozvědět se taky o náplni jejich práce. Další aktivitou bylo "language exchange activity". Celkově bylo zhruba přes 250 internistů, zejména Německo, Francie, Španělsko asijké země. Na začátku každý napsal do Excelu, jaký jazyk se chce učit a jaký můžu učit. Výsledkem byly skupiny se stejným zájmem o jazyk. V každé skupině byl vždy jeden native speaker. Takhle jsem se vždy scházeli na obědy a procvičovali jazyk (u mě to byla němčina). Další event byl "Archive tour", kdy nás během dvou hodin byla přednesena historie společnosti až do současnosti, Bylo zajímavé slyšet, jak se vyvinul multi-miliardový koncern z malé rodinné firmičky. Btw. Henkel je jedna z velmi mála firem, která je stále rodinná (v radě společnosti je stále pra pra pa potomek Fritze Henkela - zakladatele). Další aktivitou byl "Double in day". I když děláte na jednom pracovišti to, co vás baví, může vás zajímat i další oblast a chtěli byste se dozvědět něco víc o tom, jaké to je, jaká je denní náplň  apod - například finance, corporate publishing, HR atd...Při této aktivitě si na jeden až dva dny vyměníte pozice s někým, kdo má zájem zkusit si zase tu vaši práci. Jeden den jste na pracovišti toho druhého a on(a) vám ukazuje, co denně dělá, jaké jsou požadavky, odpovědnost....Toto je velice super, když přemýšlíte o další stáži na jiném departmentu, ale nevíte, zda by vás to bavilo. Takhle si to vyzkoušíte, zeptáte se na vše potřebné a pak se rozhodnete. "Henkel Tour" bylo prakticky představení celého areálu. Co vám budu povídat, areál nepředstavitelné velikosti. Továrny, sklady, sila, desítky budov, parkoviště. No stačí říct, že na tour byl pronajatý autobus a objetí nám trvalo přes dvě hodiny. V celém areálu pracuje na 50.000 lidí!! Areál má vlastní hasiče, polikliniku, velkou knihovnu, sportovní centrum. Vlastně je to takové městě ve městě. Dokonce Henkel je pro město tak významný, že se radnice rozhodla vybudovat sjezd z dálnice jen kvůli Henkelu. "Bowling compettion" byla další společná akce, kdy se cca 40 internistů sešlo ve sportovním centru a hráli bowling. "Karaoke night", "Picking" a mnoho další setkání se uskutečnilo.



Jak se dříve převáželo


Produkty prodávané po světě

Archieve tour







Henkel tour

Henkel tour

Henkel tour

Henkel tour
¨
Henkel tour

Henkel tour

Henkel Tour


Karaoke night




Workhop od Googlu

Měl jsem to štěstí, že jsem se mohl zúčastnit jedinečné konference od Googlu. Bylo to na celý den a tématem bylo používání jejich nástrojů - Google Tool workshop. Celý workshop byl rozdělen do několika sekcí a my byli rozděleni do čtyř skupin. Každá skupina měla vždy svůj hodinu a půl dlouhý program (praktické ukázky, zkoušení) a svého lektora (od Googlu). Potom se skupiny vyměnily.
Se mnou tam byli top-manažeři, vedoucí. Poznal jsem spoustu nových věcí a nástrojů a doslova jsem na to civěl s otevřenou pusou, co se vše dá dělat/sledovat/vyvinout. Popravdě, bylo to zajímavé, ale ne moc přínosné. Tohle bych využil až jako manažer či podnikatel. Každopádně to byl skvělý zážitek. Už jen vidět tu organizaci eventu, lidi z Googlu, možnosti, co jednotlivé nástroje umožňují.





Masterclass v Kolíně
Opět náhoda! Šéf se nemohl zúčastnit, takže aby nepropadly stovky eur, tak jsem šel já. Zhruba 30-40 podnikatelů, šéfů, leaderů sedělo u kulatých stolů a sdílely svoje nápady, profesní zkušenosti. Mezi jednotlivými diskuzemi byly přednášky úspěšných (marketér z Ben & Jerry's, AdRoll). Připadali jsme si s kolegou divně, jelikož jsme tam byli nejmladší. O to více zkušeností jsme ale získali a všichni se nás ptali na naše plány, background. Lituji jen, že jsem neměl vizitku.




Focus group
V rámci launche nové produktové řady jsme si nechali dělat o německé firmy focus groupy za účelem zjištění více informací o nově vyráběném produktu. Celý den byl rozdělen na dvě části. V první čtyři skupiny žen (rovnoměrně rozděleny podle věku a vzdělání) odpovídaly (plus volná diskuze) na otázky moderátora. V druhé části jsme analyzovali odpovědi. Místnost s respondenty byla od nás oddělena sklem (jako při výslechu, my viděli na ně, ale oni na nás ne). Poprvé jsem viděl řízenou focus group a musím říct, že moderátorka byla opravdu profesionál. Vedla respondenty to daného směru, usměrňovala diskuze, rozvedla téma, které jsme potřebovali. Super bylo, že jsem dostal sluchátka a jeden pán vše tlumočil do angličtiny!



 Düsseldorf!!!

























Radnice

Radnice 








Benrath Schloss

Benrath Schloss

Benrath Schloss


Benrath Schloss


Benrath Schloss
Clasic Remise
Clasic Remise

Clasic Remise

Clasic Remise

Clasic Remise

Clasic Remise

Clasic Remise

Kirmes
Kirmes je 10 denní akce jídla, piva, hudby, kolotočů, atrakcí....Více než popis vám více řekne video


https://www.youtube.com/watch?v=X9mH6Alv5Po








Typické stany s živou hudbou, jídlem a pivem























Henkel crew





Těsně před "smrtí" :D